Aleksandra Kociuk
Fizjoterapeutka, instruktorka treningu ciążowego i poporodowego, prowadzi gabinet FIZJOmama - fizjoterapia i trening dla kobiet, mama dwóch córek.

Samopoczucie

Rozejście kresy białej – jak go uniknąć?

Rozejście kresy białej – jak go uniknąć?

Rozejście kresy według definicji jest rozsunięciem na boki obu części mięśnia prostego w obrębie przedniej ściany brzucha, z jednoczesnym poszerzeniem kresy białej. Istnieją czynniki ryzyka, na które nie masz wpływu, np. ciąża mnoga, wielowodzie, duża waga urodzeniowa dziecka czy przedłużająca się akcja porodowa (intensywne parcie). Są też takie, które w dużej mierze zależą od Twojego postępowania.

Co zatem możesz zrobić, aby uniknąć nadmiernego rozejścia kresy białej w ciąży?

  • zadbaj o prawidłową postawę ciała
  • naucz się poprawnego wstawania z pozycji leżącej – najpierw połóż się na bok, spuść nogi, dopiero usiądź
  • jeśli nie ma przeciwwskazań – bądź aktywna fizycznie, ponieważ ruch doskonale wpływa na kondycję powięzi, mięśni, a nawet organów wewnętrznych
  • dbaj o mięśnie dna miednicy - trening zawsze dostosuj do swoich indywidualnych możliwości i potrzeb
  • wprowadź w życie prawidłowe nawyki toaletowe (usiądź prosto, podłóż stołeczek pod stopy, rozluźnij się i korzystaj z toalety bez parcia, a na koniec aktywuj mięśnie dna miednicy)
  • podnosząc coś cięższego wykonaj wydech aktywując mięśnie dna miednicy oraz mięsień poprzeczny brzucha
  •  unikaj wstrzymywania oddechu podczas wszelkich czynności lub ćwiczeń – następuje wtedy wzrost ciśnienia w jamie brzusznej, które rozpycha od środka powłoki brzuszne, w tym także kresę białą
  • ie wykonuj ćwiczeń typu: brzuszki, nożyce, scyzoryki – powodują silne napięcie mięśnia prostego brzucha oraz wzrost ciśnienia śródbrzusznego
  • dbaj o prawidłowe wykonywanie codziennych czynności - unikaj pozycji zgięciowych, np. w czasie mycia naczyń staraj się stać aktywnie, nie garb się; unikaj pozycji zgięciowo – skrętnych , np. w czasie odkurzania zachowaj wyprostowany kręgosłup
  • dbaj o swoją wagę – unikaj nadmiernego przyrostu masy ciała.
  • unikaj bielizny wyszczuplającej oraz ubrań uciskających brzuch (np. ciasną gumą) – stosowanie tego rodzaju akcesoriów znacznie osłabia mięśnie brzucha oraz zaburza pracę narządów jamy brzusznej i miednicy mniejszej
  • pamiętaj o prawidłowym nawodnieniu organizmu – tkanka łączna (m.in. kresa biała) zbudowana jest z kolagenu, który aż w 70 % składa się z wody.

Będąc w ciąży, skonsultuj się z fizjoterapeutą specjalizującym się w pracy z kobietami w ciąży i połogu, który nauczy Cię jak zadbać o swoje ciało w tym szczególnym czasie, zaproponuje odpowiednie ćwiczenia, sprawdzi czy problem rozejścia już się pojawił i pomoże bezpiecznie przejść przez okres oczekiwania i połogu.

Przeczytaj rówież: Rozejście kresy białej – co to jest i jak wygląda?