Aleksandra Kociuk
Fizjoterapeutka, instruktorka treningu ciążowego i poporodowego, prowadzi gabinet FIZJOmama - fizjoterapia i trening dla kobiet, mama dwóch córek.

Samopoczucie

Drętwienie rąk, czyli zespół cieśni nadgarstka w ciąży

Drętwienie rąk, czyli zespół cieśni nadgarstka w ciąży

Nigdy wcześniej nie miałaś takich dolegliwości, aż nadszedł dzień gdy Twoje ręce zaczęły drętwieć, piec, boleć bez żadnej uchwytnej przyczyny. Jedyne co się zmieniło, to obecność rozwijającego się dziecka w Twoim łonie.

Mamowe promocje

Aplikacja z promocjami w sklepach i marketach dla Mam i Maluszków

Mrowienie oraz ból palców i nadgarstka najczęściej są objawami tzw. zespołu cieśni nadgarstka, który występuje dość często, szczególnie w drugiej połowie ciąży. Zespół ten pojawia się u kobiet ciężarnych na skutek zmian hormonalnych powodujących zatrzymanie wody w organizmie. W efekcie obrzęk powoduje ucisk na nerw pośrodkowy, który biegnie w ciasnym kanale kostno-więzadłowym i nie ma możliwości ucieczki. Następuje lokalne niedokrwienie i zaczynasz odczuwać kłopotliwe cierpnięcie, ból palców, nadgarstka lub całego ramienia. Wrażenia te nigdy nie są punktowe, lecz obejmują większy obszar (cały palec, rękę, przedramię, itp.).

Źródło problemu może znajdować się również w górnym otworze klatki piersiowej oraz zwiększonym napięciu tkanek w tej okolicy. Ponieważ rosnący biust i zmiana środka ciężkości zwykle doprowadza do zmiany ustawienie kręgosłupa w odcinku piersiowym oraz ustawienia głowy. Wizyta u osteopaty lub fizjoterapeuty pracującego z kobietami w ciąży, pozwala znacząco zmniejszyć dolegliwości powstające w ten sposób.

Niezależnie od przyczyny objawami są drętwieniem, mrowienie, a nawet tępy lub palący ból rąk. Kobiety dotknięte tą dolegliwością skarżą się również na kłucie w palcach, rzadziej pojawia się uczucie słabości dłoni, zaburzenia siły chwytu oraz czucia. Dolegliwości dotykają najczęściej obu dłoni i mogą rozchodzić się po całej kończynie górnej.

Objawy zwykle nasilają się w nocy, a także po czynnościach wymagających wielokrotnego powtarzania ruchu, w czasie którego nadgarstek jest znacznie obciążony, np. pisanie, praca przy komputerze, robótki ręczne itp.

Dobra wiadomość jest taka, że zazwyczaj objawy ustępują stopniowo po porodzie.

Jak sobie pomóc?

  1. Ogranicz do minimum prace obciążające ręce i nadgarstki. Rób sobie przerwy podczas czynności manualnych.
  2. Jeśli Twoja praca wymaga regularnego korzystania z komputera, zadbaj o ergonomię stanowiska pracy oraz o częste przerwy na rozruch ramion i całego ciała. Wykonuj regularnie ćwiczenia oddechowe.
  3. W nocy ułóż się tak, aby dłonie nie były przez nic przyciśnięte, a nadgarstki zgięte. Możesz położyć ręce nieco wyżej np. na poduszce, żeby ułatwić odpływ żylny z kończyn.
  4. Rozważ wizytę w gabinecie osteopaty lub fizjoterapeuty pracującego z kobietami w ciąży. Odpowiedni masaż poprawi krążenie płynów w ciele i przyniesie dużą ulgę.
  5. Zgłoś się do lekarza, jeśli objawy nie ustępują po wypoczynku i poważnie zakłócają wykonywanie codziennych czynności.