Data publikacji: 2017-12-12

Dobry sen w ciąży?

Odpowiednia ilość snu potrzebna jest każdemu do prawidłowego funkcjonowania i rozwoju.
Na różnych etapach życia potrzebujemy go w innej ilości- im jesteśmy starsi, tym śpimy mniej. Statystycznie, noworodki przesypiają do 17h/ dobę, a już osoby starsze tylko do 8h/dobę.

Kurs Szkoły Rodzenia z Anną Nowak-Dudą
Dołącz do 743 zadowolonych Mam. Pokonaj strach i niewiedzę. Poczuj się pewna i przygotowana. Gwarancja satysfakcji!

Podczas ciąży potrzebujemy większej ilości snu niż zwykle. Na pewno odczujesz to w pierwszym trymestrze, podczas którego zdarza się zasypiać „na stojąco” i robić drzemki nawet w ciągu dnia bądź po niewielkim wysiłku. Jest to normalny objaw i nie musisz się tym martwić. Po prostu- słuchaj swojego ciała! Pamiętaj że zwłaszcza na początku hormony szaleją, a pod sercem rozpoczyna pracę potężna Fabryka Życia. Sen pozwala na dobrą regenerację mamy oraz wzrost dziecka, umożliwia prawidłową pracę hormonów- w tym leptyny odpowiedzialnej za łaknienie. Jej wysoki poziom pozwala uniknąć napadów głodu i zachcianek ciążowych. Ponadto brak snu podwyższa ryzyko zachorowania na cukrzycę i odkładnia się dodatkowych kilogramów. Zatem - śpijmy na zdrowie!

Problemy i dolegliwości z którymi możesz się spotkać w okresie 9ciu miesięcy:

  • zgaga
  • dziwne, inne niż zwykle sny
  • zalecone spanie tylko na lewym boku
  • aktywny dzidziuś i jego kopniaki
  • skurcze w nogach
  • bóle kręgosłupa
  • częste parcie na pęcherz
  • stres przed porodem

W jaki sposób możesz wspomagać zdrowy sen i niwelować dolegliwości?

  • Nie przejadaj się ani nie głodź- zjedz coś lekkiego i pożywnego (np. białko i warzywa) przynajmniej dwie godziny przed snem (a nie do godz 18!). Jedz powoli i spokojnie.
  • Jeżeli jest Ci wygodnie oraz nie masz duszności przy leżeniu na plecach, spokojnie możesz spać nie tylko na lewym boku.
  • Dbaj o wygodę. Dobry materac, czysta pościel, wywietrzona sypialnia oraz poduchy lub rogal ciążowy są niezbędnymi akcesoriami każdej mamy.
  • Ruszaj się w ciągu dnia. Prawidłowy trening oraz rozluźnianie m.in. dolnego odcinka lędźwiowego, mięśni nóg pomoże Ci uniknąć bólów kręgosłupa czy skurczów łydek (tutaj dbaj również o odpowiednią ilość produktów bogatych w magnez w swojej diecie). Poza tym zdrowy ruch z pewnością zaowocuje zmęczeniem pod koniec dnia.
  • Staraj się mniej pić na noc a więcej w ciągu dnia. W ciąży filtracja nerek zostaje zwiększona, ponieważ objętość krwi wzrasta nawet o 30-50%. Ponadto w III trymestrze nawet niewielka ilość moczu sprawia że musisz iść szybko do toalety. Pęcherz uciskany przez dużą macicę jest mocno przykurczony i jego pojemność znacznie się zmniejsza.
  • Wprowadź relaksujące rytuały. Kojąca muzyka, ulubiona książka, ciepła aromaterapeutyczna kąpiel, masaż czy melisa z pewnością wyciszą zmysły.
  • Przynajmniej na 2h przed snem wyeliminuj z otoczenia niebieskie światło. Wyłącz telefon, komputer, telewizję. Naukowcy już dawno udowodnili szkodliwy i blokujący wpływ tego promieniowania na wytwarzanie melatoniny.