Joanna Burdzicka-Wołowik
Właścicielka gabinetu wsparcia psychologicznego Relacje na Medal. Wykładowca akademicki. Doula, instruktorka masażu Shantala i instruktorka Szkoły dla Rodziców i Wychowawców.

Psychologia

Stres w ciąży, wpływ na ciążę i sposoby radzenia sobie

Stres w ciąży, wpływ na ciążę i sposoby radzenia sobie

Stres jest naszą reakcją na sytuacje, które nam zagrażają, które w jakiś sposób są obciążające. Współcześnie bardzo trudno jest żyć bez stresu, nie da się. Ciągle się śpieszymy, stale się o coś boimy, żyjemy w biegu. Stres to syndrom dzisiejszego świata. Długotrwały lub silny ma bardzo negatywne skutki. Może doprowadzić do chorób psychosomatycznych. Stres w ciąży nie jest dobry ani dla Ciebie, ani dla Twojego maluszka. Jeśli są to codzienne drobnostki to nic się nie dzieje, ale długotrwały lub bardzo silny stres może mieć negatywny wpływ na rozwój płodu.

Mamowe promocje

Darmowa aplikacja z promocjami dla Mam i Maluszków

Jaki wpływ na Ciebie może mieć stres?

W zależności od tego jaki jest stresor możesz poczuć, że stres Cię motywuje (eustres) lub demotywuje (dystres). W pierwszej sytuacji gdy jest to stres o umiarkowanym natężeniu może mieć on pozytywny wpływ na Twoje zachowanie i może spowodował już, że masz spakowaną torbę do szpitala, wybraną placówkę w której będziesz rodzić, napisałaś już plan porodu i uprasowałaś wszystkie ubranka Twojego maluszka. Możesz spokojnie czekać na wielki dzień.

W drugiej sytuacji, kiedy stres jest bardzo mocny możesz poczuć bezradność i panikę. Często pojawia się wtedy zagubienie, rozdrażnienie i ogólna niemoc.

Stres a ciąża

Kiedy będziesz się stresowała w ciąży niestety odczuje to Twoje maleństwo. Między mamą a dzieckiem istnieje komunikacja hormonalna (więcej o tym przeczytasz w naszym artykule: Miłość od poczęcia. Czy komunikujesz się ze swoim maluszkiem? - TUTAJ). W sytuacji kiedy Ty jesteś niespokojna wydzielają się hormony stresu i przenikają do płodu. Twój maluszek odczuwa ich wpływ i też się stresuje. Codzienne małe kłopoty nie robią krzywdy dziecku, ale jeśli mówimy o mamie, która przez całą ciążę odczuwała silny stres, można powiedzieć, że jej dziecko zostało „zalane" hormonami stresu. Długotrwały stres może mieć bardzo poważne skutki. Po pierwsze, może dojść do poronienia lub przedwczesnego porodu. Badania pokazują, że noworodki zestresowanych matek rodzą się z niższą wagą. Psychologowie zwracają, również uwagę na fakt, iż stres ma negatywny wpływ na rozwój mózgu płodu. Po narodzinach „zestresowane" w okresie płodowym maleństwo może się słabiej rozwijać motorycznie. Ponieważ stres obkurcza naczynia krwionośne, maleństwa zestresowanych matek mogą być niedotlenione i niedożywione. Noworodek zestresowanej mamy jest bardziej płaczliwy, rozdrażniony, lękliwy a przez to bardziej wymagający. Dzieci zestresowanych mam mają kłopoty z koncentracją uwagi i trudności w nauce.

Sposoby radzenia sobie ze stresem.

Każda z nas ma swój repertuar sposobów radzenia sobie ze stresem (muzyka, spacer, zajadanie słodyczami, sięganie po używki). Chce Ci jednak przypomnieć, że nie wszystkie sposoby są dobre i nie wszystkie przynoszą ukojenie albo przynoszą krótkotrwałą ulgę. Biorąc pod uwagę fakt, że jest Was dwoje trzeba znaleźć taki sposób radzenia sobie w trudnych sytuacjach, który jest dobry dla dwojga. Już dzisiaj zacznij uczyć się relaksacji. Systematyczność wykonywania czynności relaksacyjnych będzie co raz bardziej widoczna. A Ty zauważysz, że pewne czynności wchodzą w nawyk i dają ukojenie w trudnych momentach. Ze względu na dzieciątko noszone pod sercem zadbaj o swoje dobre samopoczucie. Jak to zrobić? O to krótka lista przykładowych sposobów. Możesz ją uzupełnić, dopisując swoje triki.

  • Głębokie, spokojne oddychanie z długim wydechem,
  • Masaż – możesz udać się do specjalisty lub poprosić partnera o wymasowanie pleców, stóp itd.,
  • Muzykoterapia- zrób sobie listę ulubionych utworów, włączaj kiedy czujesz, że potrzeba Ci spokoju,
  • Wizualizacja, usiądź wygodnie i wyobrażaj sobie coś miłego, fajnego, co sprawia, ze czujesz się dobrze,
  • Aktywność fizyczna ( po konsultacji z lekarzem),
  • Odpowiednia dieta,
  • Spotkania towarzyskie, udział w warsztatach dla ciężarnych, spotkania z innymi przyszłymi mamami,
  • Poproś bliską osobę o rozmowę – takie wygadanie się daje szybkie ukojenie,
  • Dobra książka, fajny film, rób to na co masz ochotę, może po prostu poleż i „wyłącz" myśli,
  • Treningi relaksacyjne, rozluźniające.