Aleksandra Szmytko
Żona i podwójna mama, instruktorka fitness, trenerka Pelvic Floor Safe oraz zajęć dla kobiet w ciąży i po porodzie, pasjonatka zdrowego stylu życia.

Fitness

Przeciwwskazania do aktywności fizycznej w ciąży

Przeciwwskazania do aktywności fizycznej w ciąży

Jesteś w ciąży i chcesz uczęszczać na specjalne zajęcia fitness ale wymagana jest zgoda lekarza prowadzącego. Większość lekarzy z góry takiego pozwolenia nie daje nie wiedząc nawet na czym trening dla kobiet w ciąży polega. Jak więc sprytnie podejść do tematu?

Mamowe promocje

Aplikacja z promocjami w sklepach i marketach dla Mam i Maluszków

Przede wszystkim w pierwszej kolejności poproś instruktora zajęć o wydanie szczegółowego opisu zajęć. Jakiego typu są to ćwiczenia- fitnessowe, dynamiczne, czy może oddechowo- relaksacyjne? Na podstawie takiego opisu lekarz będzie mógł się ustosunkować do charakteru zajęć oraz wyeliminować potencjalne zagrożenia.

Pierwsza i podstawowa zasada jest taka, że trening w ciąży nie służy odchudzaniu czy specjalnemu szlifowaniu formy. Ma on za zadanie pomóc przejść Tobie w jak najłagodniejszy sposób okres tych wyjątkowych dziewięciu miesięcy. Łagodząc i eliminując potencjalne skutki uboczne błogosławionego stanu oraz przygotowując ciało do porodu. Masz wzmocnić te partie mięśniowe które przy pielęgnacji maleństwa będą najbardziej obciążone, a rozluźnić z kolei te, które mocno napinają się już teraz a wymagają specjalnego rozluźnienia. Na przykład dno miednicy które do pewnego momentu należy wzmacniać i rozluźniać, ale już w trzecim trymestrze dobrze tylko rozluźniać. Tak aby jednocześnie zapobiec problemom nietrzymania moczu po porodzie oraz ułatwić otwarcie i uniknąć nacięciu krocza dzięki elastyczności tkanek podczas samego porodu.

Jakie są przeciwwskazania do treningu w ciąży?

  • krwawienia z dróg rodnych,
  • wyciekanie wód płodowych,
  • nadciśnienie wywołane ciążą - zalecany trening oddechowo- relaksacyjny,
  • cukrzyca - odpowiednia dieta oraz umiarkowana aktywność fizyczna pomagają wyrównywać poziom insuliny,
  • niewydolność ciśnieniowo-szyjkowa - w tym wypadku lekarze bardzo często zalecają „leżenie”. Kończy się to najczęściej siedzeniem przed TV bądź z laptopem na kolanach co w konsekwencji jeszcze bardziej obciąża szyjkę macicy. Najlepszym rozwiązaniem jest praca w pozycjach odciążających dno miednicy, 
  • ciąża wielopłodowa - ciąża bliźniacza nie wyklucza możliwości uczestniczenia w zajęciach ale wymaga konsultacji z lekarzem. W przypadku trojaczków (i więcej) bezwzględnie odraza się aktywność fitnessową,
  • małowodzie, wielowodzie,
  • ciężkie choroby serca i nerek,
  • zahamowanie wzrostu płodu (hipotrofia), 
  • wady płodu- jeśli np. występuje zespół Downa można ćwiczyć. Bezwzględny zakaz przy wadach serca i nerek,
  • nieprawidłowe usadowienie łożyska.

Pamiętaj jednak o tym, że nawet otrzymując zgodę do udziału w zajęciach od swojego lekarza, musisz obserwować swoje ciało. Jeśli poczujesz jakiekolwiek bóle czy po prostu zrobi Ci się słabo- przestań ćwiczyć, odpocznij, napij się wody, oddychaj głęboko do brzucha- zgłoś się niezwłocznie do swojego trenera! Jeśli sytuacja się powtórzy, powiedz o tym lekarzowi.

Zapisz się do naszej listy!

Cześć! Z tej strony Asia - Jeśli chcesz otrzymywać informacje o naszych nowych kursach, przydatnych aplikacjach itp. - zapisz się do listy.

Nie wysyłamy informacji partnerów, czy innego spamu!