Monika Czech
Dietetyk kliniczny. Autorka bloga kulinarnego „ Na bezglutenowym talerzu”. Na co dzień pracuje z pacjentami zmagającymi się z chorobami dietozależnymi w jednej z warszawskich placówek dietetycznych.

Dietetyka

Zapotrzebowanie na żelazo w ciąży

Zapotrzebowanie na żelazo w ciąży

Żelazo to główny składnik mineralny, na który zwiększa się Twoje zapotrzebowanie w trakcie ciąży. Związane jest to m.in. ze wzrostem liczby erytrocytów oraz transportem żelaza do płodu i łożyska. W ramach codziennych posiłków w czasie ciąży powinnaś dostarczać do organizmu 25-27 mg żelaza.

Mamowe promocje

Aplikacja z promocjami w sklepach i marketach dla Mam i Maluszków

Przyswajalność żelaza

Żelazo dzielimy na hemowe i niehemowe. Te pierwsze znajduje się m.in. w czerwonym mięsie, drobiu, jajach oraz rybach. Natomiast drugie możemy znaleźć w produktach pochodzenia roślinnego takich jak nasiona roślin strączkowych, kasze, orzechy, pestki dyni, nasiona słonecznika, natka pietruszki, buraki. Żelazo hemowe cechuje się dużo większą przyswajalnością w stosunku do żelaza niehemowego.

Oczywiście biodostępność żelaza występującego w produktach roślinnych można poprawić poprzez:

  • spożywanie produktów bogatych w witaminę C takie jak np. papryka, cytrusy, sok z aronii
  • unikanie picia mocnych herbat, gdyż związki w nich zawarte utrudniają wchłanianie żelaza
  • moczenie kasz i ziaren przed ich spożyciem w celu dezaktywacji kwasu fitynowego

Czy odpowiednia dieta wystarczy, aby pokryć zapotrzebowanie na żelazo w ciąży?

Prawidłowa, dobrze zbilansowana dieta jest w stanie zapewnić Ci prawidłową podaż żelaza. Nie mniej jednak, bardzo istotne jest jak odżywiałaś się przed zajściem w ciążę. Jeżeli Twoja dieta w tamtym okresie była niedoborowa w żelazo, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że poprzez wzrost zapotrzebowania na ten składnik Twoje zapasy w organizmie zostaną szybko wyczerpane. Dodatkowo, jeżeli w trakcie ciąży występują u Ciebie dolegliwości takie jak wymioty i/lub nudności , bądź jeżeli w tym okresie nie tolerujesz mięsa i nie jesteś w stanie się zmusić do jego spożycia - sama dieta może okazać się niewystarczająca.

Suplementacja żelaza

Pamiętaj, że nie powinnaś profilaktycznie sięgać po preparaty żelaza jeżeli nie otrzymałaś takiego wskazania od lekarza. 

W przypadku, gdy lekarz zalecił Ci suplementację żelazem, zwróć uwagę, aby suplement przyjmować pomiędzy posiłkami. Suplementacja może okazać się nieskuteczna, gdy żelazo będzie przyjmowane w towarzystwie produktów mlecznych, kawy czy herbaty.

Co istotne suplementy żelaza bardzo często powodują zaparcia, dlatego ważne jest, abyś zadbała o odpowiednią podaż błonnika pokarmowego wraz z dietą, wypijała właściwą ilość płynów oraz postarała się włączyć aktywność fizyczną jeżeli nie ma ku temu przeciwwskazań.

Niedokrwistość w badaniach krwi

Każda kobieta w ciąży oraz planująca ciążę powinna wykonać rutynowe badanie morfologii oraz oznaczyć stężenie ferrytyny, wskaźnika który najlepiej odzwierciedla zapasy żelaza. Ważne jest, że niedobór żelaza często nie daje objawów, a niedokrwistość pojawia się w momencie, gdy zapasy żelaza są już na wyczerpaniu. Co więcej, poprawa wskaźników morfotycznych krwi następuje dosyć szybko po włączonej suplementacji, nie oznacza to jednak, że zapasy żelaza zostały odnowione.

Zapisz się do naszej listy!

Cześć! Z tej strony Asia - Jeśli chcesz otrzymywać informacje o naszych nowych kursach, przydatnych aplikacjach itp. - zapisz się do listy.

Nie wysyłamy informacji partnerów, czy innego spamu!