Monika Czech
Dietetyk kliniczny. Autorka bloga kulinarnego „ Na bezglutenowym talerzu”. Na co dzień pracuje z pacjentami zmagającymi się z chorobami dietozależnymi w jednej z warszawskich placówek dietetycznych.

Dietetyka

Suplementacja kwasu foliowego

Suplementacja kwasu foliowego

Kwas foliowy to witamina z grupy B, niezbędna dla każdej kobiety w wieku rozrodczym. Odgrywa ona szczególną rolę w pierwszych tygodniach ciąży, ponieważ w tym okresie następuje kształtowanie się organów u rozwijającego się płodu. Odpowiednia, zgodna z zaleceniami suplementacja kwasem foliowym chroni Twoje dziecko przed powstaniem u niego wad cewy nerwowej czyli m.in. rozszczepem kręgosłupa i bezmózgowiem.

Suplementacja kwasu foliowego

Na pewno masz świadomość, że powinnaś suplementować kwas foliowy  w dawce 0,4mg/dobę na minimum 6 tygodni przed planowaną ciąża i kontynuować tą suplementację do 12 tygodnia. A w przypadku niedokrwistości do końca trwania ciąży.

Dawkowanie  powinno być  wyższe  i wynosić 0,5 mg/dobę w przypadku gdy:

  • stosowałaś w ostatnich miesiącach terapię hormonalną
  • Twoje BMI wynosi ≥30 kg/m²
  • palisz papierosy
  • urodziłaś dziecko z wadą cewy nerwowej

Wyższe dawki zalecane są również w przypadku przyjmowania leków przeciwpadaczkowych.

Kwas foliowy a dieta

Suplementacja kwasu foliowego w ciąży  jest niezbędna i nie jest możliwe, abyś w tym okresie zapewniła jego właściwą podaż wraz z dietą. Wynika to między innymi z faktu, iż tylko  50% tej witaminy wchłania się z produktów spożywczych oraz z uwagi na to, że kwas foliowy dosyć niestabilną i szybko ulegającą zniszczeniu  np. pod wpływem wysokiej temperatury. Pamiętaj jednak, że prawidłowa dieta jest niezwykle ważna i pomimo wszystko powinnaś zadbać  aby w Twoim jadłospisie nie brakowało produktów będących  źródłem tej witaminy,  czyli zielonych warzyw liściastych, pełnoziarnistego pieczywa, owoców cytrusowych oraz  roślin strączkowych.

Suplementacja a mutacja genu MTHFR

Warto abyś wiedziała, że kwas foliowy, który  dostarczasz wraz z dietą lub w postaci suplementu  jest przetwarzany w organizmie do aktywnej, zmetylowanej formy za pomocą enzymu reduktazy metylenotetrahydrofolianowej. W ostatnich latach pojawiło się wiele informacji mówiących o tym, że nawet co druga kobieta w naszej populacji może mieć mutację genu kodującego ten enzym.  A tym samym, prawdopodobnie u ok. 50 % kobiet kwas foliowy może być nie tylko niewłaściwe przyswajany ale również kumulowany w organizmie i działać toksycznie.

Mimo tych informacji towarzystwa naukowe nie rekomendują przyjmowania profilaktycznie formy zmetylowanej kwasu foliowego. Zalecana jest ona  jedynie kobietom ze zdiagnozowaną mutacją MTHFR po wykonaniu badania genetycznego.

W obecnej chwili coraz więcej suplementów na rynku posiada zmetylowaną formę kwasu foliowego – metafolinę. Niestety są one dużo droższe. Dlatego pamiętaj, że wybór samej formy kwasu foliowego jaką powinnaś suplementować podlega ostatecznie Twojej decyzji. Zawsze warto ją jednak skonsultować z lekarzem.