Monika Czech
Dietetyk kliniczny. Autorka bloga kulinarnego „ Na bezglutenowym talerzu”. Na co dzień pracuje z pacjentami zmagającymi się z chorobami dietozależnymi w jednej z warszawskich placówek dietetycznych.

Dietetyka

Przyrost masy ciała oraz zapotrzebowanie na energię w ciąży

Przyrost masy ciała oraz zapotrzebowanie na energię w ciąży

Zapewne masz świadomość, że stopniowy przyrost masy ciała w ciąży jest sytuacją naturalną i nieuniknioną. Uwarunkowany jest on zmianami jakie zachodzą w trakcie trwania ciąży, min. wzrostem objętości krwi oraz powiększającą się macicą. Niebagatelny wpływ na przebieg Twojej ciąży oraz optymalny rozwój płodu ma zarówno masa ciała jaką posiadałaś przed zapłodnieniem jak i przyrost masy ciała w ciąży.

Postaraj się podczas ciąży kontrolować przyrosty masy ciała przynajmniej raz w miesiącu. Ważnym wskaźnikiem, najczęściej wykorzystywanym w celu oceny masy ciała jest BMI (Body Mass Indeks). Po obliczeniu swojego BMI możesz sprawdzić w tabelce poniżej ile docelowo powinnaś   przytyć w ciąży.

BMI= (masa ciała w kg przed ciążą)/(wzrost w m²)

Nie jest zalecane aby przyrosty masy ciała znacząco różniły się od podanych w tabeli. Pamiętaj jednak,  że mimo wytycznych każda z kobiet ma indywidualne predyspozycje, które należy uwzględnić.

W pierwszym trymestrze ciąży przyrost masy ciała powinien wynosić od 0,5-2 kg. W sytuacji, gdy cierpisz na częste mdłości i wymioty, może wystąpić u Ciebie spadek masy ciała, jednak nie powinien być  on większy niż 2 kg. Natomiast najszybszy przyrost masy ciała obserwowany jest w trzecim trymestrze,  zaleca się aby nie był większy niż 0,5 kg na tydzień.

Pamiętaj, że odchudzanie w ciąży jest całkowicie zabronione. Zwiększa ono ryzyko niedożywienia płodu, co może przyczynić się do wystąpienia wad rozwojowych u Twojego dziecka  np. układu nerwowego.

                  W tabelce poniżej w łatwy sposób możesz sprawdzić ile  powinnaś przytyć w trakcie ciąży, w zależności od tego jakie BMI posiadałaś przed ciążą.

Zapotrzebowanie na energię

Istotne jest abyś wiedziała, że zapotrzebowanie na energię w I trymestrze nie wzrasta w stosunku do okresu przed ciążą. Natomiast w II trymestrze ulega ono zwiększeniu o 360 kcal, zaś w III trymestrze o 475 kcal w stosunku do zapotrzebowania przed ciążą. Pamiętaj, że odpowiednią ilość energii powinnaś dostarczyć poprzez zbilansowane, pełnowartościowe posiłki. Jak prawidłowo odżywiać się w czasie ciąży przeczytasz tutaj (KLIKNIJ TUTAJ).