Monika Czech
Dietetyk kliniczny. Autorka bloga kulinarnego „ Na bezglutenowym talerzu”. Na co dzień pracuje z pacjentami zmagającymi się z chorobami dietozależnymi w jednej z warszawskich placówek dietetycznych.

Dietetyka

Najczęstsze dolegliwości w ciąży – jak sobie z nimi radzić?

Najczęstsze dolegliwości w ciąży – jak sobie z nimi radzić?

Ciąża to niewątpliwie jeden z najpiękniejszych momentów w życiu kobiety. Niestety w trakcie jej trwania, zwłaszcza w I trymestrze możesz doświadczyć wielu nieprzyjemnymi dolegliwości pochodzących z przewodu pokarmowego. Choć są one typowe dla tego okresu, stają się nierzadko zmorą, powodując gorsze samopoczucie psychiczne oraz wpływając negatywnie zarówno na stan odżywienia Twojego organizmu jak i rozwijającego się płodu. Do najczęstszych problemów należą: nudności i wymioty, wzdęcia , zgaga, zaparcia. Dolegliwości te wynikają głównie ze zmian jakie zachodzą w Twoim organizmie, który w okresie ciąży dostosowuje się do nowych warunków fizjologicznych obejmujących zmieniającą się gospodarkę hormonalną oraz rozwój płodu.

NUDNOŚCI I WYMIOTY

W przypadku pojawienia się tych dolegliwości powinnaś:

  • spożywać ok. 5-6 małych objętościowo posiłków
  • wyeliminować nawyk picia płynów w trakcie spożywania posiłków
  • płyny tj. średniozmineralizowana woda, napar z rumianku lub melisy, wodę z dodatkiem świeżego imbiru pić małymi łykami pomiędzy posiłkami

W przypadku gdy występują u Ciebie poranne nudności spróbuj spożywać śniadania jeszcze w łóżku, w postaci ciepłego mleka lub suchych produktów np. sucharków, chrupkiego pieczywa, wafli ryżowych.

Gdy wymienione dolegliwości nasilają się w drugiej połowie dnia, pomocne może okazać się jedzenie migdałów między posiłkami, picie wody z imbirem oraz suche przekąski.

Kolację spożywaj 2 godziny przed snem. Powinna ona składać się z produktów białkowych tj. jogurt, twaróg, jajko, chuda wędlina.

ZGAGA

Gdy pojawi się ta dolegliwość powinnaś:

  • spożywać posiłki o małej objętości co 3 godziny
  • unikać leżenia po posiłku
  • ostatni posiłek spożywać 3 godziny przed snem
  • unikać zbyt intensywnej aktywności fizycznej przed snem
  • starać się nie spożywać owoców na śniadanie
  • unikać potraw zbyt gorących, smażonych, tłustych, wysokoprzetworzonych, słodyczy, soków z owoców, zwłaszcza cytrusowych
  • imbir i napar z mięty mogą powodować nasilenie objawów

WZDĘCIA

  • Jeżeli występują u Ciebie nadmierne wzdęcia postaraj się:
  • spożywać 5-6 posiłków dziennie o małej objętości
  • każdy posiłek spożywać w spokoju, powoli, przegryzając dokładnie każdy kęs
  • unikać picia wody gazowanej
  • unikać w diecie warzyw strączkowych( groch, fasola), cebuli, czosnku oraz warzyw kapustnych (kapusta, brukselka)
  • podczas przygotowywania potraw wykorzystywać takie techniki kulinarne jak gotowanie, gotowanie na parze, duszenie, pieczenie natomiast wystrzegaj się potraw smażonych i grillowanych
  • wyeliminować z diety słodycze. Poza tym, że są niezdrowe mogą nasilać wspomniane dolegliwości

ZAPARCIA

Aby zapobiec zaparciom powinnaś:

  • spożywać produkty bogate w błonnik pokarmowy - surowe warzywa i owoce, pełnoziarniste produkty zbożowe (kasze, pełnoziarniste pieczywo, razowe makarony, płatki owsiane), ziarna (pestki dyni, słonecznika, siemię lniane)
  • unikać produktów tłustych, smażonych oraz grillowanych
  • unikać produktów zapierających słodycze, banany, ryż biały, kakao, jagody
  • pić dużo wody i naturalnych, fermentowanych napojów mlecznych (np. kefir, jogurt)

Dodatkowo jeżeli Twoja ciąża przebiega prawidłowo i lekarz nie zalecił inaczej, warto abyś pamiętała o umiarkowanej aktywności fizycznej np. spacery, nordic walking lub zajęcia na basenie.