Monika Czech
Dietetyk kliniczny. Autorka bloga kulinarnego „ Na bezglutenowym talerzu”. Na co dzień pracuje z pacjentami zmagającymi się z chorobami dietozależnymi w jednej z warszawskich placówek dietetycznych.

Dietetyka

Dieta w cukrzycy ciążowej

Dieta w cukrzycy ciążowej

W sytuacji, gdy usłyszałaś informację od lekarza „Ma Pani cukrzycę ciążową”- nie pozwól by opanował Cię strach i niepokój. „Weź kilka głębokich oddechów” i zmobilizuj swoje siły! Twoim najważniejszym zadaniem w tym momencie jest przeprogramowanie swoich nawyków żywieniowych w taki sposób, aby zapobiegały wahaniom glikemii we krwi i uchroniły Ciebie oraz Twoje dziecko przed niekorzystnymi powikłaniami.

Mamowe promocje

Darmowa aplikacja z promocjami dla Mam i Maluszków

Dieta jako podstawa leczenia

Jednym z najważniejszych elementów leczenia cukrzycy jest odpowiednia dieta stanowiąca profilaktykę hiperglikemii (wysokiego stężenia glukozy we krwi). Ten zalecany, racjonalny sposób żywienia opiera się przede wszystkim na ograniczeniu do minimum węglowodanów łatwo przyswajalnych. Rzetelne stosowanie się przez Ciebie do zaleceń żywieniowych pozwoli zapobiec nadmiernemu przyrostowi masy ciała oraz będzie sprzyjało prawidłowemu rozwojowi Twojego maleństwa.

Od czego zacząć?

Przede wszystkim bardzo ważna jest liczba posiłków spożywanych w ciągu dnia. Twój codzienny jadłospis powinien składać się z 6 posiłków: trzech głównych oraz trzech mniejszych takich jak II śniadanie, podwieczorek i II kolacja.

II kolacja – dlaczego jest taka ważna?

W sytuacji gdy wystąpiła u Ciebie cukrzyca ciążowa ostatni posiłek nazwany II kolacją pełni bardzo ważną funkcję, a mianowicie chroni Twój organizm przed nocną hipoglikemią (spadkiem stężenia glukozy we krwi).

Istotne składniki diety

Węglowodany złożone – znaleźć je możesz przede wszystkim w takich produktach jak pełnoziarniste pieczywo, ryż brązowy czy dziki, płatki owsiane, gruboziarniste kasze oraz pełnoziarniste makarony. W odróżnieniu od węglowodanów prostych, te złożone znacznie wolniej przenikają do krwioobiegu dzięki czemu pozwalają na kontrolowany i znacząco niższy wzrost glukozy we krwi. Istotne znaczenie ma również zawartość błonnika pokarmowego w spożywanych produktach. Błonnik pokarmowy należy do węglowodanów nieprzyswajalnych czyli nie ulegających strawieniu w przewodzie pokarmowym. Opóźnia on zatem wchłanianie glukozy, chroniąc przed skokami glikemii oraz poprawia perystaltykę jelit.

Białko- stanowi bardzo ważny element diety i według zaleceń powinno dostarczać 30% energii z codziennego jadłospisu. Najlepiej aby stosunek białka zwierzęcego do roślinnego wynosił 1:1. Zatem istotne jest, abyś  spożywała zarówno produkty pochodzenia zwierzęcego stanowiące źródło pełnowartościowego białka (chude mięso, ryby, jaja, mleko i produkty mleczne) jak i produkty zawierające białko roślinne (nasiona roślin strączkowych, kasze, pełnoziarniste pieczywo).

Tłuszcze- powinny zapewnić 20-30% Twojego zapotrzebowania na energię. Zarówno u kobiet  z cukrzycą ciężarnych jak i u pozostałych kobiet spodziewających się narodzin maleństwa zaleca się, aby w diecie dominowały jedno i wielonienasycone kwasy tłuszczowe, a zwłaszcza kwas DHA. Źródłem wspomnianych, dobroczynnych kwasów tłuszczowych są: olej rzepakowy, oliwa z oliwek, ryby, orzechy oraz nasiona dyni i słonecznika. Poza zalecanymi kwasami tłuszczowymi istnieją również takie, które nie cieszą się dobrą opinią. Mowa tu o kwasach tłuszczowych typu trans. Znajdują się one przede wszystkim w margarynach twardych (typu Kasia, Palma), słonych przekąskach (krakersach, paluszkach, chipsach), żywności typu fast food, zupach i sosach w proszku a także słodyczach. Ze względu na bardzo szkodliwe działanie kwasów tłuszczowych trans warto, abyś wspomniane produkty całkowicie wyeliminowała z diety lub spożywała jak najrzadziej.